2012. május 10., csütörtök

Kutyának ruhát?

Aki már régóta olvas, tudja, hogy Panda hord ruhákat, de igazából még konkrétan a jelenségről nem írtam, pedig szerintem megér egy misét. Örök harc a kutyások (és a nem kutyások) között, hogy kell-e a kutyának ruha, hülye-e az a gazda, aki öltözteti a kedvencét. Én most a saját véleményemet és tapasztalataimat mesélem el, lehet vele egyetérteni meg nem is. Most épp nem aktuális a téma, de egye fene, pont most jutottam el odáig, hogy írjak róla. 

Mielőtt nem volt kutyám is úgy gondoltam, hogy a lakásban tartott - főleg a kistestű, földhöz közel sétáló, rövid szőrű - kutyáknak szüksége van a hideg elleni védekezésre. Ez Panda beköltözése után sem volt másként, már augusztusban meg is vettem az első pólóit, készültem az őszi hidegebb időkre.  A következő beszerzés egy esőkabát volt, majd végül a téli ruci.

A legfőbb érv az ellenzők részéről - már ha van, mert sokszor érvek nélkül, csak hülyézik a kutya gazdáját - az,  hogy a kutyának azért van szőre, hogy bírja a hideget, meg egyébként is, 100 évvel ezelőtt sem voltak öltöztetve a kutyák, most miért lennének, meg neki már van 6, és egyik sem fagyott még meg. A legnagyobb felháborodást az szokta kiváltani, mikor egy állatot nem védelemből, hanem hóbortból öltöztetnek, adnak rájuk tütüt, meg mindenféle giccset. Én ez utóbbival sem értem, hogy mi a gond. Hol van a határ a giccs és a dekoráció között? A kendőcske még elfogadható de az "I <3 daddy" feliratú póló már nem? Pedig a kendő is csak dekorációs kellék. Ettől függetlenül én ok nélkül nem pakolok Pandára ruhákat, csak ha hideg van, de ha az állatot nem zavarja, akkor miért fáj idegen embereknek, hogy mondjuk kapucnis pulcsiban vonul egy pincsi? Nyilván ha valaki melegben öltöztetni fel az állatát, akit ez láthatóan melegít az nem normális, de egyéb esetben szerintem senkinek semmi köze ahhoz, hogy a másik mit aggat a kedvencére. Ez analóg egyébként azzal, mikor beszólnak kisgyerekes szülőknek, hogy miért öltöztetik rénszarvasnak a 6 hónapos csecsemőt karácsonykor. Közöd? Mert sajt. Mert a gyereknek halál mindegy, milyen ruha van rajta, te pedig boldog vagy hogy cuki, és évek múlva ő is jót fog mosolyogni a dolgon. A 100 évvel ezelőtt duma meg nem is igaz, mert régebben is adtak ruhákat az ölebekre az emberek, ugyanolyan okból, mint manapság. 
Nálunk a kutyaöltöztetés a következő módon zajlik: esőben esőkabátot adok a kutyára. Hogy miért? Mert esik az eső. Azért, amiért más ember esernyőt nyit ki. Mert nem akar megázni. A kutya ha sétál, akkor felveri a hasára a sarat, ami esős időben gyakran megfordul az utakon. Továbbá az ázott kutyaszőr büdös. Panda pedig velünk lakik, egy szobás lakásban, és nem szeretnék büdiben élni. :) Nyáron ha meleg van és úgy esik, akkor nyilván nem adom rá az esőkabátot, mert azért valamennyire az is melegíti, ilyenkor sajnos maradt az ázott kutya effektus (és utána a fürdetés), de alapesetben igenis ráadom az esőkabátot, és a fejébe húzom a kapucnit. A tappancsai így is koszosak lesznek, de az könnyen letörölhető, és mivel a hasát is védi a ruha, nem lesz az is tiszta sár. 
Ősszel és tavasszal, mikor már 10-15°C alá csökken a hőmérséklet (értsd: amikor már én is felveszek egy vékonyabb kabátot a pulcsim fölé), akkor veszem elő a bébipólókat. Ezek vékony anyagúak, de arra pont elegek, hogy ne fázzon meg Panda. Tavaly egyszer nem adtam rá, még az eső is eleredt séta közben, fel is fázott ahogy kell. :( Sajnos a pociján nincs szőr, így ott nem védi semmi. 
A télikabát abszolút a kedvencem, jó meleg, könnyen mosható, hamar szárad, és nem mellesleg nagyon jól áll Pandának. :) Ez fagypont körül adom rá, és az alatt. A kapucnija nem csak dekorációs elem, nagy hóban a fejébe húzható, ezért kifejezetten hálás is volt, mert utálta a fehére eső hópelyheket. 

Télen még egy dologba invesztáltam, ám ez sajnos nem vált be: a kutyacsizma. Ekörül is nagy viták folynak, mert hogy hülyén jár benne az elején a kutya, meg minek neki cipő. Általánosan az a tapasztalatom, hogy azok hülyézik a kutyára csizmát adó gazdákat, akik nem városban laknak, így náluk nem probléma az utak sózása. Nem Panda az egyetlen kutya, aki 10 méter sós betonon történő séta után emelgeti a lábait és néz rám segélykérően, hogy csináljak valamit, mert csíp. Szerencsés az a gazdi, aki ezt csizmával meg tudja oldani, Panda lába olyan karcsú, hogy hiába húztam baromi szorosra a tépőzárat így is lerúgta magáról 50 méteren belül. Idén télen emiatt ölben cipeltem azokon a szakaszokon, ahol sóval szórták fel a havat, legközelebb megpróbálom a mancsvédő krémet, ezt a doki javasolta. 

A környékünkön sok gazdi öltözteti a kutyáit, többen mondták, hogy az állatorvos javasolta nekik, mikor már a harmadik torokgyulladással mentek orvoshoz. A lakásban télen-nyáron 20 °C van, ezért az a megállapítás, hogy megnő a szőre a hidegben nem állja meg a helyét, hisz honnan tudná egy lakáskutya, hogy jön a hideg, mikor ő mindig ugyanolyan melegben van. Természetesen ha szánhúzó kutyám lenne nem szaladnék el XXL-es méretű kutyakabátért, ők nyilván imádják a hideget és a havat, és más eset az is, ha egy kutya nincs beengedve a házba, mert a kertben valóban meg fogja növeszteni/vastagítani a szőrét, ha beköszönt a hideg (bár hozzáteszem nekem semmilyen kutyát nem lenne szívem kizárni a kertbe, mikor én otthon vagyok, nem azért tartok állatot, hogy külön legyen tőlem).

Szerencsére én eddig nem találkoztam olyan emberrel, aki szemtől szembe beszólt volna nekünk, hogy miért csinálunk hülyét a kutyából, de szinte már várom, hogy előforduljon egy ilyen. Ha megkérdezi, miért van a kutyán ruha, vissza fogok kérdezni: és ön miért jött ki kabátban az utcára? Na ezért van a kutyán is ruha. 

A ti kutyátok bírja a hideget, vagy nektek is öltöztetnetek kell? 

4 megjegyzés:

  1. Én is szoktam öltöztetni és jövő télre tervezem a télikabát beszerzését a kutyusomnak.
    Engem is piszkáltak, hogy szegény kutya minek adom rá meg az általad felsorolt dolgok és én avval szoktam ezt rövidre zárni, hogy igen 100 évvel ezelőtt ez volt, de akkor nem a plusz 20(akár több) fokból vitték ki a kutyát mínusz 15-20ba. Persze hogy megfázik főleg hogy nincs szőr a hasán vagy csak nagyon kevés és hóban simán leér neki (pincsi).

    VálaszTörlés
  2. Egy részével egyetértek, de a hóbortból öltöztetést én feleslegesnek tartom. Egyszerűen nem értem, mert szükségtelen, míg egy gyerekre azért kell ruha, akár giccs, akár nem. Persze ízlés dolga, és még eszembe sem jutott beszólni miatta. De a hideg, sár, eső ellen miért ne védené meg az ember a kutyáját, pláne ha lakásban él.

    VálaszTörlés
  3. Ilyen okok miatt nincs bajom a ruhával a kutyán...de amikor egy pasi nyáron sétáltatta a balerina, a domina, meg a mikulás csivavát...az sokkolt.

    VálaszTörlés
  4. Hát nekem sose volt ilyen kisméretű kutyám de nem is tervezem, nekem a nagyok jönnek be, azokra meg sose adnék ruhát, soha. Maximum az a kis kendő, de azt nem mondanám ruhának. Másrészt én faluban nőttem fel, a kutyának mindig kint volt a helye, és házőrző szerepe volt, szóval el se tudom képzelni igazából ezt a kisméretű kutya-ruhában dolgot, hogy milyen is valójában. A kis tüllszoknya, jelmezek, stb már azért sok szerintem, a gyerekemre se adnék majd tüllszoknyát meg tiarát csak mert nekem az tetszik (de nem tetszik).
    Viszont lovam is volt, és attól rosszul vagyok ha valaki rénszarvasagancsot, mikulássapkát ad egy lóra.. Nemtudom, nekem a ló olyan szinten tiszteletet kiérdemlő és kecses, gyönyörű és erős állat, hogy eszembe nem jutna ilyen hülyeséget csinálni a szépségével. Nem méltó hozzá:)
    Viszont a kutyákra visszatérve, szerintem azt csinál mindenki amit akar, én sose szólnék be ilyenért, de azért a tüllszoknyás kutya után megfordulnék, hogy "Oh god why?..":)

    VálaszTörlés