2012. augusztus 26., vasárnap

DIY - Régi kinézetű papír készítése

Tinikoromban imádtam a kinyomtatott/kézzel kimásolt versek és idézetek papírjait kicsit "megöregíteni", de annál tovább nem jutottam soha, hogy a fehér A4-es papír széleit gyertya felett megégessem, majd a szenet körülötte elkenjem. Most találtam egy nagyon jó tutorialt, ami nem csak a papír széleit érinti hanem a teljes felületét.


Hozzávalók: 

  • kávé vagy fekete tea
  • papír
  • 2 tepsi
  • sütő
A bejegyzés folytatódik, kattints a továbbra!
Az eredeti leírás szerint a már megöregített papírra nem lehet írni, de szerintem inkább csak a nyomtatást érdemes előbb elintézni, a tollak tintája én úgy gondolom elmászna a készítés közben, és utólag is simán lehet írni egy nyúzott papírra is. Golyóstollal is lehet, de szerintem a legszebb fekete tintájú töltőtollat használni.


Első körben előmelegítjük a sütőt a legalacsonyabb fokozatra. A lefőzött kávét vagy teát (a kávétól sötétebb lesz a papír, a teától világosabb) beleöntjük a tepsibe, majd ebbe beleáztatjuk a papír(oka)t úgy, hogy felülről is teljesen ellepje a folyadék. Miután átnedvesedett a lap áttesszük a száraz tepsibe és addig "sütjük" amíg száraz nem lesz (kb. 5 perc). 


Óvatosan lefejtjük a papírt a tepsiről. Lehet itt-ott be fog szakadni kicsit, de amúgy is régi papírt akartunk csinálni, nem? :)


Ha szeretnénk sötétebb foltokat a papírra akkor nedves kávézaccot ráfröcskölve és kicsit beledörzsölve ez is kivitelezhető. Ha nem elég szakadozott a papír széle akkor dörzsölgethetjük kicsit hogy viseletesebb legyen, de itt is be lehet vetni a jó öreg gyertya feletti pörkölést is. (Én ilyenkor mindig vittem be egy tál vizet is a szobámba, ha ne adj isten túlságosan lángra kapna a papír akkor abba dobom bele és nem gyújtom vele fel az egész házat.)

Az eredeti bejegyzésben egy könyvet dibolt szét a készítő, nekem ehhez nem lenne szívem, inkább nyomtatnék ki valami szöveget ami számomra fontos. Újságpapírt is lehet így öregíteni, jól mutathat bekeretezve egy dolgozószobában vagy olvasósarokban. Esküvői meghívónak is jó lehet egy vintage tematikájú bulin, a pecsétviasz szerintem kötelező mellé. :) (Pecsétet a viaszhoz otthon így lehet készíteni.) Persze szerelmeslevél is lehet belőle, meg igazából bármi! Lehet én is neki fogok állni papírt öregíteni, már csak azért is mert kíváncsi vagyok tényleg ilyen jól működik-e.

Ti is égettetek körbe papírokat régen? Szeretitek a besárgult, régi lapokat, könyveket?

4 megjegyzés:

  1. Mi tesómmal anno kincsestérképhez pörkölgettük a papírt. :))

    VálaszTörlés
  2. Na, ezt biztosan kipróbálom majd, én is csak a gyertyával égetőset ismertem, de ez nagyon tetszik. :)

    VálaszTörlés
  3. Én is csináltam hasonlót, de én citromlével dörzsöltem be a papírt. Meleg hatására (gázláng, gyertya, villanyrezsó) bebarnul.

    VálaszTörlés
  4. A fentebb írt festési módszer (tepsi, tea, kávé) jó. Ajánlom még a hagymahéjból főzött teát.
    Ha a papírt ragasztani fogjuk valami felületre, akkor a szivacs is jó egyik oldalra felvinni a színeket.
    Viszont, ha sötétebb tónust szeretnénk, nem a tovább áztatást ajánlom, hanem minden esetben száradás után újbóli festést! Nem ajánlom a sütéses szárítást, sőt a vasalósat sem! A papír hirtelen szárításával nagymértékben növeljük a cellulóz "üvegesedését", ami a törési tényezőt növeli. Mindig szabad levegőn hagyjuk száradni a papírt! A citrom(sav)hatása is hasonló, de kis időre készített, vagy üveg alá keretezett antikolt lapnak megfelelő.
    Titkos íráshoz pl. ajánlom a tejet. A leírt szöveget csak az tudja elolvasni, akivel megosztjuk az olvasás titkát, azaz gyertyaláng vagy kandallótűz hatására a leírt szöveg barnul meg....
    Örömmel osztottam meg a tanultakat...

    VálaszTörlés