2011. június 24., péntek

Ritka vér kellene?

Már jópár éve regisztrálva vagyok közösségi oldalakon és bár sok mindenben különböznek ezek egymástól, egy dologban biztosan egyformák: tökéletes felületek hoaxok terjesztésére. Ma az egyik csoporttársam tette ki az egyik tipikus verziót, aminek már nem csak a szövege volt gyanús hanem még a szám is ismerős volt.

"RITKA VÉR KELLENE!!!
Ha nem tudsz segíteni, akkor legalább KÜLDD TOVÁBB, KÉRLEK!
B RH pozitív jótevők segítségére vár egy 29. hétre született kritikus állapotú kisfiú!
06-xx-xxx-xx-xx
Küldd tovább! Mivel neked egy perc, neki az élete"

Ismerős, igaz? Most nem szeretnék kitérni az összes hoaxra, nem is hallottam nyilván mindről és nem is szeretném őket összeszedni. Mivel 5 éve rendszeres véradó vagyok és az egészségügyhöz is egyre több közöm lesz, továbbá utána szoktam nézni a dolgoknak amik érdekelnek tudom hogyan működik a véradás. Minden véradótól kérnek címet, mobilszámot, regisztrálják őket egy rendszerben ahol minden adatuk elérhető. Erre azért is van szükség mert levétel után és értelemszerűen még a felhasználás előtt letesztelik a vért fertőző betegségekre és ha esetleg találnának benne valami nem oda valót akkor tudják értesíteni a donort hogy gáz van. Ezek az elérhetőségek azonban másra is jók. Tudja a rendszer hogy az adott donor milyen vérrel és annak milyen esetleg specifikus tulajdonságaival rendelkezik, így ha esetleg tényleg születik egy "kritikus állapotú kisfiú" akkor nem a kedves rokonokat kérik meg hogy iwiwen vadásszanak vért hanem felhívják telefonon az adott donort akié esetleg jó lehet hogy legyen kedves menjen és adjon vért mert kell. Az egyik volt főnököm is különlegesebb vércsoportú volt és egyszer saját fülemmel hallottam mikor emiatt hívták és ment is adni azonnal.

Természetesen azzal nincsen semmi baj ha valaki egy ilyen üzenet hatására dönt úgy hogy elmegy vért adni, de ennek sajnos negatívumai vannak. Pont az ilyen véradós hoaxokkal kapcsolatban olvastam egy nyilatkozatot a Vérellátó Szolgálat egyik munkatársától és ő mondta hogy elég sokan mennek hozzájuk úgy hogy itt meg ott olvastam hogy kell és jövök. A baj ezzel csak az hogy a levett vér szavatossága 4 hét. Tegyük fel hogy hó elején elindul egy újabb ilyen körüzenet és boldog-boldogtalan szalad vért adni, amit végül nem fognak tudni felhasználni mert - hála az égnek - nem volt rá szükség. 4 hét eltelt, majd az 5. héten történik egy tömegbaleset ahol sok embernek lenne szüksége vérre. Na igen de kitől? Vért adni 3 havonta lehet csak, nem verhetik csapra azokat az önkénteseket akik épphogy 1 hónapja voltak donorok. Ebben az esetben meg vérhiány van.

Rákerestem a mobilszámra ami a szövegben volt és találtam egy cikket ahol a "szerzője" elmondja hogy ez nem hoaxnak indult mert hogy egy ismerősének a kisfia született korán és ezért kezdett el vért keresni. Ezt is meg tudom természetesen érteni, a kétségbeesett család mindent megtesz hogy a rokon jobban legyen, mondjuk nekem kicsit vicces hogy úgy gondolják iwiwen előbb találnak vért (főleg úgy hogy az emberek jórészének fingja sincs arról A-s, B-s, AB-s vagy nullás, negatív vagy pozitív-e, nemhogy még különleges tulajdonságok...) mint a vérellátóban dolgozók akik adatbázissal rendelkeznek.

A lényeg a lényeg, az ilyen üzeneteknek nem szabad bedőlni, terjeszteni meg főleg nem. :) Ez a kisfiú is már legalább 3 éves, meg az elveszett kislány is már hazatalált vagy 5 éve. Aki meg akar vért adni menjen! :)

4 megjegyzés:

  1. Azt tudtatok hogy Bill Gates es Mr Facebook elajandekozza a vagyonat? Kuldjetek tovabb 5 blogba es ti is kaptok penzt a Google-tol. Hajra!

    VálaszTörlés
  2. Szia! Ha megengeded, terjesztem ezt egy kicsit. Nagyon igaz, és te sokkal jobban leírtad, mint én bármikor tudnám. :)

    VálaszTörlés