2013. június 11., kedd

Epres galette, azaz francia pite

Anya hétvégén hozott nekem egy csomó-csomó epret, és bármennyire is szeretem, tudtam hogy nem fogom tudni megenni az összeset mielőtt megrohadnának. Így adta magát a helyzet, hogy süteményt kéne csinálni. Nem tudtam első körben mi legyen belőle, de aztán eszembe jutott egy nem is olyan régen látott ígéretesnek hangzó recept. Minden volt hozzá, picit én változtattam az arányokon, de így is szuper lett.



A bejegyzés folytatódik, kattints a továbbra!


Hozzávalók:

  • 22 dkg liszt
  • 17,5 dkg hideg margarin
  • 20 g cukor
  • kb. 3 evőkanál hideg víz
  • 450 g eper
  • 4 evőkanál házi eperlekvár
  • 1 tojás sárgája és 1 evőkanál cukor a tetejére
Elkészítés: 

A hideg vajat elmorzsolom a liszttel és a cukorral. Annyi jéghideg vizet dolgozok hozzá, amennyivel összeáll. Nálam ez kb. 30 ml volt, de függ a liszttől, a vajtól, szóval mindenképpen kis mennyiségeket használjatok, inkább többször picit mint egyszer legyen túl sok. Miután egybeállt a tészta beteszem a hűtőbe pihenni.
A sütőt előmelegítem 200 °C-ra. Az epreket megmosom, kicsumázom és szeletekre vágom. Ezután a tésztát kilisztezett deszkán vékonyra (kb. 3-4 mm) kinyújtom. Fejjel lefelé ráteszem a piteformát, és 1-2 centi ráhagyással késsel körbevágom a tésztát. Ezután óvatosan felhengergetem a tésztát a sodrófára (könnyen szakad, mint minden vajas pitetészta) és belelapogatom a sütőformába.
A tészta alját megkenem eperlekvárral, majd szépen ráhelyezgetem az eperszeleteket. Érdemes ezzel elpepecselni, mert a sima amerikai pitével ellentétben ezt nem fedjük le tésztával, szóval látszik a formája a gyümölcsöknek. Miután a helyén van minden kis cukorral meghintem az eprek tetejét, és oldalt ráhajtogatom a kilógó tésztát. Ezt a részt lekenem tojássárgájával, majd mehet is be a sütőbe. 
A tészta pirulásáig sütöm, ez nálam nagyjából 30 percet jelentett. Azonnal nem fogyasztható sajnos, mert nagyon lötyögős az epres rész, de 1-2 óra hűlés után már szépen szeletelhető. 

Magában nagyon finom fanyar, mert nincs agyoncukrozva, de vaníliafagyival is isteni. :) Más gyümölccsel is el fogom szerintem készíteni a jövőben, egész egyszerű és hamar megvan, mellé pedig baromi jól néz ki. 

Ti is élvezitek az eper-szezont? Sütöttetek már francia pitét?

1 megjegyzés:

  1. ez hihetetlenül jó, én is megcsinálom:D holnap úgyis megyek a piacra, tökéletes:)

    VálaszTörlés